Річки Сонця і річки Місяця

На  Русі  і  в  оточуючих  слов’янських  та  чудських  землях  річки  завжди  текли  або  з  півночі  на  південь,  або  з  півдня  на  північ.  Або  дарували  Борею  свою  воду,  або  забирали  в  нього  холодний  подих  і  прозорість.  На  берегах  таких  рік  селилися  бородаті  русини,  а  безбороді  русини  хлюпались  в  них  і  прали  в  їх  прозорій  воді  свій  сірий  одяг.  Не  менш  бородаті  вікінги,  що  вміли  тримати  в  руках  сокиру,  любили  хвилями  цих  річок  плавати  на  своїх  довгих  човнах  з  кінською  головою  і  крізь  діряві  вітрила  дивитися  на  руді  язики  округлого  Сонця.  Чудь  ловила  в  цих  річках  рибу  м’якими  сітями-пастками  промовляючи  при  цьому  свої  слова-окрайчики:  «Хива  кала!»  і  мружилась,  дивлячись  на  сріблясті  боки  коропів  і  карасів.  Окунів  вони  називали  «Пікікас  лінту»,  вугрів  лаяли  чорними  словами,  здіймаючи  втомлені  очі  до  неба  в  пошуках  волоцюги  Місяця.  Русини  –  поляни  та  тиверці  на  берегах  цих  річок  любили  місити  глину  і  малювати  на  лизаних  вогнем  глеках  знаки  неочікуваного  Козлотура  білого  Овна.  (А  чого  ми  тоді  очікували?  Точніше,  кого?  Старчика  Або?)  

У  таких  річках  у  дуже  давні  часи,  коли  клімат  був  тропічним  і  не  по  дитячому  спекотним,  а  Сонце  менше  нагадувало  царгородський  помаранч,  водилися  крокодили.  Ці  ненажери  навіть  не  здогадувались,  що  у  часи  прийдешні  та  майбутні  варяги  будуть  на  плинні  піщані  мілини  цих  річок  витягувати  свої  дерев’яні  струги,  а  русини-уличі  будуть  над  річковими  урвищами  та  ярами  ліпити  свої  глиняні  хати,  накривати  їх  соломою  і  співати  вечорами  свої  сумні  тужливі  пісні-линви  про  птахів  осокових  мокряків.  У  ті  забуті  навіть  Богом  часи  крокодили  річок  Сонця,  річок-компасів  клацали  гострими  зубами-конусами  і  ковтали  все,  що  ненароком  потрапляло  до  води,  навіть  великих  вусатих  і  хвостатих  щурів  (Фе!  Яка  бридота!),  а  лисі  мастодонти  трубили  світанок  і  кликали  хвостатих  мавп  на  сніданок.  Потім  стало  холодно,  мокасинові  заброди  малювали  на  обличчях  кольорові  візерунки  вохрою  і  смажили  на  берегах  вже  холодних  річок  м’ясо  волохатих  важкоступів  мамутів  і  зубробізонів  з  розумними  карими  очима.  Слухали  при  цьому  як  виють  злі  білі  вовки  і  розповідали  довговолосим  жінкам  казки  про  ведмедів-грибоїдів.  Самі  ж  вони  грибів  не  їли  –  гидували.  Сонце  вони  називали  зайцем  ґоґодзів,  а  Місяць  зневажали,  як  зневажали  потім  борсука-землерия-пана  на  галявинах  Залісся.  Тоді  річки,  що  текли  з  півночі  на  південь  живилися  холодними  талими  водами  Великого  Льодовика,  а  ті,  що  текли  на  північ  з  півдня  впиралися  в  велику  блакитну  стіну,  утворюючи  холодні  прозорі  озера-моря,  в  які  любив  зазирати  Місяць  –  ще  юний  і  не  злий.  При  цьому  Місяць  посміхався  і  фарбував  свого  чуба  і  щоки  вохрою  –  щоб  бути  схожим  на  мисливців,  що  грілись  всеньку  холодну  ніч  біля  ватри,  щоб  зранку  знову  піти  вбивати  тварин  і  їсти  їх  пружне  м’ясо.  При  цьому  Місяць  підморгував  вухастим  їжакам  смерекового  криволісся.

Були,  звісно,  на  Русі  ріки,  які  текли  з  заходу  на  схід  і  зі  сходу  на  захід.  Але  таких  річок  на  Русі  не  любили,  вважали  їх  якимись  неправильними  річками,  на  їхніх  берегах  жити  соромились.  Русини  –  навіть  древляни  і  білі  хорвати  називали  такі  річки  Річками  Білого  Очерету,  кидали  в  них  округлі  чорні  камінці  і  кричали  при  цьому:  «Сонце,  отямся!»  Варяги  відмовлялись  на  таких  річках  грабувати-вбивати  і  мовчали,  коли  між  долинами  цих  потоків  на  вододілах  і  суходолах,  через  болота  і  ліси  тягнула  по  колодах  їх  кораблі-струги  всіляка  cвoлoтa  Після  хрещення  русини,  особливо  синьоокі  сівери  на  берегах  таких  річок  будували  церкви  використовуючи  лише  білу  глину,  домішуючи  до  неї  солому  і  колоди  для  таких  храмів  брали  тільки  кленові,  гадаючи,  що  гострі  листки  цих  дерев-самітників  захистять  будівничих  від  великоротих  вухастих  демонів.  Навіть  Разін,  якого  важко  назвати  варягом  –  занадто  він  інакше,  аніж  вікінги,  думав  про  замашну  сокиру  сильнорукого  царського  служаки  –  і  той  бешкетував  та  грабував  у  тих  місцях,  де  річка  Юл,  яку  чудь  називала  Рав  несла  свої  води  в  море  Хозарське  з  півночі  на  південь,  а  ті  місця,  де  вона  вертала  на  схід  називав  Водами  Копит  Бика  і  забороняв  там  навіть  топити  полонених  дівчат-бусурманок,  а  не  те  що  з  таких  річок  пити  і  лити  в  них  кров  поганих  (на  його  думку)  людей.  Князь  Володимир  Великий  називав  такі  річки  річками  Рогніди,  а  Ярослав  Мудрий  казав  про  такі  річки,  як  про  річки  Залізної  Шапки.  Князь  Мстислав  Затятий  такі  річки  не  любив  страшно  і  якось  сказав  своїй  залізовбраній  ощетиненій  списами  дружині:  «Побратими  меча!  Краще  пошукати  міста  Тмутаракані,  аніж  володарювати  на  берегах  таких  брехливих  річок!»  Розстріляний  більшовиками  письменник  Борис  Вогау  (1894  –  1938),  що  був  з  роду  німців-поселенців,  коли  бував  з  друзями  на  берегах  таких  річок  завжди  виливав  у  прісну  воду  келішок  саморобної  селянської  горілки,  примовляючи  при  цьому:  «Вечір  густий  ховає  німу  березу  в  кошик  століття…»  

Якось  я  ловив  у  такій  річці  осетрів  (не  буду  згадувати  назву  цієї  річки  вночі  –  я  пишу  цей  есей  серед  ночі,  коли  за  вікном  пітьма  і  сили  зла  всемогутні).  Зі  мною  тоді  в  човні-чайці  був  Рудий  Зачарований  Мандрівець.  Ми  спіймали  велетенського  осетра  з  відмітиною-шрамом  на  лівому  боці  –  роздивляючись  сліди  зубів  ми  зрозуміли,  що  той  слід  лишила  щука  –  стара  як  світ.  Довгорилий  осетер  жадібно  ковтав  повітря,  плескав  зябрами,  наче  хотів  проковтнути  злого  злодія  Місяця.  Ми  різали  його  біле  м’ясо,  як  різали  колись  варяги  круторогих  волів  слов’ян  і  смажили  на  жадібних  язиках  ватри  запашні  шматки  їжі  замурзаних  селян.  Рудий  Зачарований  Мандрівець  сказав  мені,  наминаючи  черговий  соковитий  шмат  риби,  що  був  приправлений  індійським  перцем  та  левантійським  коріандром:  «Хвилі  цих  річок  сумують  за  русалками  та  водяниками,  що  покинули  ці  води  та  жабуриння  тоді,  коли  повелителі  бронзових  ножів  принесли  на  березі  однієї  з  таких  річок-сиріт  требу  на  тризні  за  степовим  ватажком  племені  –  викрадачем  биків.  Тоді  вони  порушуючи  степовий  звичай  принесли  в  жертву  чорного  коня  замість  білого  швидконогого  жеребця…»  Я  повірив  йому  –  з  того  часу  журба  не  полишає  мене.  Я  пишу  лише  сумні  пісні.  На  Русі  таких  піснярів  називали  берладниками  синьої  хмари,  не  давали  їм  білого  хліба,  а  чорний  житній  краяли  для  них  гострим  ножем  –  робили  хлібу  боляче.                                                

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=897729
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 10.12.2020
автор: Артур Сіренко