Донецьк

«Пізнавати  –  не  те,  що  бажати,
 Бажати  –  не  те,  що  насолоджуватись.»
                 (Конфуцій)

Я  відвідав  свою  «маленьку  батьківщину»  -  свою  дідизну  –  свій  рідний  край,  який  покинув  я  тридцять  два  роки  тому  і  більше  не  вертався…  В  останнє  на  Донецькій  землі  довелось  мені  бути  у  новорічну  ніч  нового  1981  року.  І  з  того  часу  носило  мене  по  світах  і  все  завітати  до  рідних  степів  та  байраків  не  випадало.  Нарешті  звершилося,  збулося  –  хоч  і  не  на  довго,  але  в  гіперурбанізований  поліс  з  яким  в  мене  пов’язано  стільки  сентиментів,  я  завітав.  І  то  не  мить,  а  на  довгий  тиждень.  Майже  на  вічність  (з  точки  зору  комахи-одноденки).  Місто  я  не  впізнав  –  це  вже  інше  місто,  абсолютно  не  те  яке  я  бачив  і  яке  мені  було  до  болю  знайоме  у  сімдесятих  роках.  Це  вже  не  абсолют  світу  «індастріал»,  не  «Червона  пустеля»  Антоніоні,  не  апофеоз  індустріального  урбанізму  (в  якому  при  бажанні  можна  знайти  свою  філософію  самознищення  біосфери  і  людства  заодно)  –  це  вже  щось  принципово  інше,  що  виросло  на  залишках  промислових  монстрів.  

Враження  про  це  «щось»,  про  це  «нео»  суперечливі.  З  одного  боку  –  релігійний  ренесанс  –  і  це  радує:  у  сімдесяті  про  це  годі  було  мріяти,  це  було  немислимо  –  біля  доменних  пічок  і  совкових  гасел  –  храм.  З  іншого  боку  –  замість  істинної  духовності  та  глибоких  релігійних  переживань  та  одкровень  часто  пропонується  ерзац.  Штамп.  Не  православ’я,  а  його  бліда  ксерокопія.  У  більшості  вчорашніх  пролетаріїв  і  комунарів  релігійність  лише  ритуал  –  зовнішній  атрибут  –  не  більше.  Істинна  релігійність  може  бути  відроджена  лише  у  випадку  свідомого  вибору,  а  не  єдино-можливої  упаковки  псевдодуховного  товару.  І  для  моєї  церкви  місця  у  мегаполісі  не  знайшлося.  Українське  православ’я  є  чимось  недозволеним,  забороненим.  Українці  тут  не  мають  права  мати  свою  православну  церву,  а  лише  робити  вибір  між  католицизмом  і  російським  православ’ям  від  якого  часто-густо  відгонить  шовінізмом.  

З  одного  боку  –  місто  справді  стало  набагато  чистішим,  совкові  гори  сміття  і  покидьків  зникли,  з’явився  потяг  до  естетики,  мистецтва.  У  тому  числі  і  щодо  містобудування  (хоча  потворні  сірі  «хрущовки»  будуть  бовваніти  ще  довго,  аж  доки  не  розваляться  від  старості).  З  іншого  боку  –  це  естетика  гігантизму.  Витвір  мистецтва  (архітектури  чи  скульптури,  містобудування  чи  способу  буття)  з  точки  зору  сучасних  «поціновувачів»  у  Донецьку  повинен  вражати  своїми  розмірами,  подавлювати  особистість.  Якщо  це  храм,  то  величезний  храм,  якщо  скульптура,  то  величезна  статуя,  якщо  будинок,  то  конче  хмарочос.  У  цьому  потязі  до  гігантизму  є  щось  від  стилю  тоталітарних  суспільств,  де  прославлялася  не  людина,  не  індивідуальність,  а  сила,  маса,  влада.  

З  одного  боку  чітко  видно  порив  до  цивілізованості,  сучасності,  заперечення  потворної  совковості.  З  іншого  боку  –  відбувається  не  ліквідація,  а  трансформація  совка.  Чисто  буржуазні  форми  і  християнські  в  тому  числі  називаються  комуністичними  іменами.  Те,  що  комунізм  заперечував  і  знищував  тепер  називається  і  вважається  комунізмом.    Абсурд.  При  цьому  ця  «буржуазність»  показова,  криклива.  Тутешні  нувориші  і  скоробагатьки  та  їх  підспівувачі  полюбляють  не  просто  зображати  капіталізм,  а  виставляти  його  на  загальний  огляд  у  якихось  гіпертрофованих  формах.  Не  просто  сказати,  що  нами  править  жменька  мільярдерів  та  олігархів,  а  ми  нічого  не  вирішуємо  і  не  повинні  вирішувати,  а  ще  й  пишатися  цим!  І  поставити  серед  цього  бедламу,  цієї  пародії  на  цивілізоване  суспільство  здоровенний  пам’ятник  Леніну.  Справжній  театр  абсурду.  Місто  де  живуть  і  правлять  найбагатші  люди  на  планеті  має  найбільше  вулиць  названих  іменами  комуністичних  «вождів».  Те,  що  це  якесь  несумісне,  схоже  нікого  і  не  дивує.  

Яскравим  прикладом  трансформації  комунізму  в  Донецьку  є  пам’ятник  Артему.  Старий  пам’ятник  який  до  нашого  часу  не  достояв  був  пам’ятником-монстром.  Таким  собі  гіперкубізмом  –  людина-трансформер,  людина-машина,  людина  з  геометричних  фігур,  яка  готова  переробити  і  перемолоти  все  і  всіх.  Нинішній  пам’ятник  Артему,  що  височіє  в  Донецьку  –  це  пам’ятник  такому  собі  дядечку,  який  підкаже  як  правильно  налагодити  верстат.  У  цій  меланхолійній  фігурі  вже  немає  ніякого  бажання  «до  основи  руйнувати  світ».  До  речі  хто  такий  Артем  і  чого  йому  поставили  пам’ятник  у  Донецьку  ніхто  не  знає.  Він  зовсім  не  місцевий.  Кажуть,  що  «він  в  Донецьку  був  і  в  шахту  спускався»  -  яка  грандіозна  заслуга!  Кажуть,  що  він  в  Австралії  хотів  «організувати  робітничий  клас»  -  тільки  Донецьк  тут  при  чому?!  Ще  знають,  що  «був  революціонером»  і  натякають,  що  судячи  по  всьому  вбили  свої  ж  –  комуністи.  В  останньому  –  хто  би  сумнівався…  Але  чомусь  досі  найдавніше  з  нині  існуючих  міст  Донецького  краю  -  Бахмут  досі  називається  Артемівськом.  Досі  вулиці  Донецька  називаються  іменами  катів  і  організаторів  штучного  голоду.  Досі  вулиці  міста  називаються  іменами  злочинців,  які  вбили  мільйони  людей.

Пам’ятник  Леніну  в  Донецьку  –  це  окрема  історія.  Такого  монстра  годі  шукати  –  з  порушеними  усіма  пропорціями  тіла.  Ленін  тут  нагадує  величезного  клоуна,  паяце  божевільного  цирку.  Якщо  у  Кам’янському  (Дніпродзержинську)  Ленін  «модний»  і  нагадує  фотомодель,  що  рекламує  на  подіумі  піджаки  і  жилети,  то  тут  клоун,  який  вирішив  насмішити  народ.  Тільки  чомусь  не  смішно.  

Взагалі,  якщо  сімдесяті  роки  в  Донецьку  були  культурним  вакуумом  (пролетаризовані  неофіти  втрачали  свою  селянську  і  національну  культуру,  а  нової  так  і  не  отримували  –  совок  був  просто  відсутністю  культури,  пролеткульт  –  просто  міфом),  це  була  свого  роду  tabula  rasa  культури  з  окремі  спробами  у  цій  порожнечі  посадити  паростки  доброго  і  вічного,  то  нинішній  Донецьк  заповнюється  псевдокультурою  –  видовищем.  Створюється  культ  видовища.  Це  простіше  ніж  створювати  культуру.  Крім  того  для  влади  носії  культури  і  інтелекту  потенційно  небезпечні.  А  от  прихильники  видовища…  Ними  легко  маніпулювати.  Втіленням  цього  культу  видовища,  його  апогеєм  є  місцевий  «колізей».  Сучасно,  не  заперечую.  Але  в  мене  ця  гігантська  споруда  не  викликала  естетичних  переживань.  Так  само  видовище  для  якого  вона  збудована.  Я  роздивлявся  цю  споруду  і  думав  –  які  колосальні  кошти  витрачені  на  видовище.  І  це  в  той  час  коли  гине  наука  від  нестачі  елементарних  коштів,  бракує  фінансів  культурі,  мистецтву,  університетам,  школам,  музеям  і  в  той  же  час  викидаються  просто  шалені,  божевільні  гроші  на  ось  таку  захцянку,  на  ось  таку  розвагу.  Я  не  помилився  –  ми  справді  живемо  в  епоху  занепаду  Римської  імперії  (все  повторюється).  Все  той  же  культ  розваг,  імператорів  –  померлих  і  нині  правлячих,  олігархів,  розпусти,  видовищ  та  забобонів.  І  все  той  же  занепад  науки  і  культури.  Сучасні  скоробагатьки  Донецька  мають  поганий  смак  і  туманні  уявлення  про  справжні  цінності.  І  це  прикро.  Це  просто  жахливо.  Крім  того,  ці  гроші,  які  вони  вийняли  нібито  з  власних  кишень  вийняли  зароблені  тяжкою  працею  багатьох  людей  –  і  нас  у  тому  числі.  Я  особисто,  хотів  би  щоб  вони  вкладалися  в  майбутнє  якось  розумніше.

Блукаючи  по  Донецьку,  я  відчув,  що  місто  втратило  щось  дуже  важливе  –  в  сімдесяті  роки  склалася  в  середовищі  шахтарів  певна  ментальність  зі  своїм  специфічним  світосприйманням,  своєрідним  суржиком  яким  спілкувалися,  зачатком  шахтарської  субкультури  яка  формувалася  з  людей,  що  періодично  йшли  в  глибини  землі  і  поверталися.  І  це  втрачено.  Або  майже  втрачено…  Нинішнє  покоління  вже  не  пам’ятає  того  шахтарського  середовища  в  якому  жив  мій  дід.  Найгірше,  що  на  очах  втрачаються  залишки  історії  –  тої  старої  Юзівки  ХІХ  –  початку  ХХ  століття  з  нашаруваннями  будиночків  різних  стилів  –  від  класицизму  до  модерну  і  конструктивізму.  Сучасні  власники  або  все  нищать  будуючи  щось  нове  і  незугарне,  або  переробляють  старі  будиночки  обліплюючи  їх  пластиком  –  все  спотворюється,  все  втрачається.  Неповага  до  історії  абсолютно  –  більшість  просто  переконана,  що  історія  почалася  1917  року,  а  до  того  була  якась  порожнеча,  ніщо.  І  це  в  Донецькому  краї!  Давньому  як  світ…  Краї  кіммерійців,  скіфів,  сарматів  і  ще  величезної  кількості  різних  племен  і  культур  з  тисячолітніми  історіями  від  яких  не  лишилося  навіть  назв,  а  тільки  дивні  знахідки  археологів  в  могилах  –  степових  пірамідах  та  городищах…  І  це  в  краї,  де  власне  і  починалась  європейська  цивілізація,  де  люди  вперше  в  Європі,  а  можливо  й  у  світі  почали  плавити  мідь  розпочавши  Мідний  вік,  а  потім  і  бронзовий  –  через  кілька  тисячоліть.  Це  в  краї,  що  був  колискою,  прабатьківщиною  всіх  індоєвропейських  народів  –  тут  вони  виникли  і  розселилися  по  світу…  Саур-могила  сприймається  лише  як  місце  боїв  у  другу  світову  війну,  а  не  як  повита  легендами  святиня  давніх  цивілізацій  Великого  Степу…  Немає  поваги  до  історії  цього  краю,  цієї  давньої  землі.  

Що  було  важливо  для  мене  –  так  це  побувати  біля  будинку  колишнього  будинку  НКВД,  де  двічі  в  підвалах  побував  мій  дід  і  двічі  просто  дивом  уник  розстрілу.  Двічі  могли  розстріляти  його  (а  значить  і  мене)  і  двічі  йому  пощастило  –  вийти  живим  і  розповісти  що  коїлося  там  у  1937  році…  

Я  блукав  містом  і  мене  не  полишала  думка  і  відчуття,  що  моє  рідно  місто  в  мене  вкрали,  зробили  його  для  мене  чужим.  Хоча  антиукраїнська  істерія  –  створена  штучно  –  в  місті  потрохи  згасає.  Хоча  мені  двічі  трапилось  негативне  відношення:  «Прієхалі  в  Данєцк  так  гаварітє  на  панятнам  язикє!»  Мені  так  і  хотілося  відповісти:  «Це  ти  тут  зайда,  явно  приїхав  на  цю  землю,  мігрант  в  першому  поколінні,  а  я  тут  живу  з  діда-прадіда!»  Але  це  вже  поодиноко.  Мені  доводилося  чути  від  місцевих  школярів  чисту  українську  мову  без  будь-якого  суржику.  Ну,  не  вдасться  зробити  з  місцевих  жителів  (більшість  з  яких  українського  походження)  «чістокровних  велікоросов»  -  ментальність  не  та…  Рано  чи  пізно  відчуття  свого,  рідного  прокинеться  –  це  поклик  крові.  Козацької  крові.  Питання  тільки  в  тому,  як  довго  будуть  на  цій  землі  метастази  совка  і  коли  тих  кам’яних  ідолів  тоталітаризму  знесуть.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=407628
Рубрика: Лірика
дата надходження 10.03.2013
автор: Артур Сіренко