Про те, що трапляється одного разу

«Я  жодної  сльози  у  світу  не  просив…»
                     (Шарль  Бодлер)

Про  шедеври  писати  важко.  Особливо  про  такі,  де  вербальна  частина  твору  мізерна,  а  весь  зміст  і  думки  передаються  образами.  Критика  має  бути  гідна  шедевру  про  який  пишеш.  А  це  неможливо.  Поруч  біля  майстрів  відчуваєш  себе  мізерним.

З  такими  думками  я  вирішив  написати  ессей  про  фільм  майстра  сінематографу  Серджо  Леоне  «Одного  разу  на  Дикому  заході»  («Once  upon  a  time  in  the  West»  (англ.),  «C’era  una  volta  il  West»  (іт.))  (1968).

Це  безперечно  шедевр,  вершина  творчості  Серджо  Леоне,  найкращий  вестерн  знятий  будь  коли…  Хоча  з  цим  далеко  не  всі  погоджуються,  що  й  не  дивно.  Рідко  який  майстер  міг  би  сказати  про  свій  твір  з  повним  правом:  «Я  закрив  тему!»  Серджо  Леоне,  звісно,  цього  не  сказав,  але  тему  вестерна  справді  закрив  –  перевершити  майстра  в  цьому  жанрі  ніхто  не  зміг.  Більше  того  –  ніхто  не  спромігся  створити  нічого  навіть  гідного  порівняння.  Мені  скажуть  –  як?  А  Джармуш  зі  своїм  фільмом  «Мрець»?  Але  це  взагалі  не  вестерн.  Крім  того,  що  порушуються  практично  всі  закони  жанру,  крім  того,  що  це  постмодернізм  (що  з  вестерном  не  сумісно),  це  поема  про  трансформацію  психіки  урбанізованої  людини  під  дією  віковічних  стихій,  сага  про  чеховського  інтелігента,  що  став  свідком  геноциду.  Ну  який  же  це  вестерн?

Вестерн  –  це  жанр,  що  керується  своїми  законами,  своєю  стилістикою  якщо  хочете…  Ні,  в  жанрі  вестерн  нічого  рівного  створено  не  було.  Ні  до,  ні  після.

Хоча  Сам  Серджо  Леоне  теж  дещо  відійшов  від  правил  жанру  свідомо  їх  порушуючи  і  створюючи  дивну  химеру  з  вплетеннями  нетипових  мотивів.  По-перше,  образ  головного  «ганфаєра»  -  тут  він  європеїзований  індіанець.  Це  нетипово.  «Ганфаєром»  має  бути  англо-сакс.  Індіанці  –  фон,  корінний  етнічний  елемент,  стихія.  І  аж  ніяк  не  «цивілізатор».  По-друге,  міміка  –  згідно  законів  жанру  обличчя  мають  бути  стоїчно  незворушні,  особливо  в  критичних  ситуаціях  чи  під  час  несподіваних  подій.  Тут  же  –  хвилі  емоцій,  які  замінюють  одна  одну  каскадом,  які  заміняють  слова,  які  виражають  зміст  і  сенс…  Люди  мовчать  –  це  непотрібно  –  їхні  думки  написані  на  обличчях.  Люди  розмовляють,  спілкуються  не  вербально.  Слова  часто  протирічать  тому,  що  вказано  на  обличчях.  Режисер  ніби  проголошує:  ми  спілкуємось  душами  та  емоціями.  Сухий  зміст  слів  і  літер  зависає  в  повітрі  спаленого  простору,  зникає  у  вирі  часу.  Про  істинний  зміст  слів  ми  завжди  маємо  лише  здогадуватись.

Вестерн  –  це  в  першу  чергу  індивідуалізм,  торжество  особистості  над  обставинами,  єством.  Інакше  і  бути  не  може  в  міті,  в  епосі  підкорення  дикого  простору,  «цивілізаторства»,  культургейства  якщо  хочете  -  нехай  і  псевдо.  (А  що  в  цьому  світі  не  псевдо?)  Тут  же  –  особистість  у  вихорі  часу.  Кожен  кадр  стверджує  –  людина  насправді  нічого  не  вирішує,  все  складається  так,  як  має  скластися,  як  судилося.  Більш  фаталістичного  вестерна  годі  шукати.  Хіба  що  подібний  фаталізм  є  в  фільмі  «Золото  Маккени»  режисера  Джей  Лі  Томпсона.  Але  там  фаталізм  містичний,  а  тут  соціальний.

Задовго  до  Куштуріци  в  вестернові  буття  вносяться  елементи  «соцреалізму».  Герої  одержимі  не  особистим  буттям  і  добробутом,  а  ідеєю-фікс:  збудувати  залізницю  від  океану  до  океану.  І  в  ім’я  цієї  ідеї  готові  пожертвувати  всім  –  навіть  своїм  і  заодно  чужим  життям.  Вперше  в  вестерні  в  кадр  вводиться  маса  –  юрба,  що  творить,  будує  залізницю.  І  залізниця  буде  збудована,  не  дивлячись  на  те,  що  всіх  творців  ідеї  перестріляли.

Тут  цікава  безмежна  відірваність  особистості  від  світу  –  світ  живе  за  своїми  законами,  особистість  за  своїми.  І  можна  або  кинутись  у  цей  вир  світу,  розчинитись  у  ньому,  стати  піщинкою  людської  пустелі  або  лишатись  собою.  І  тоді  мандрувати  безмежно  і  назавжди  самотнім  через  події  і  світи.  Дружби  не  існує.  Це  ілюзія.  Зате  існує  честь,  закони  якої  порушити  неможливо.
 
З  усіх  фільмів  Серджо  Леоне  це  найбільш  американський.  Не  просто  «найбільш»  -  це  єдиний  фільм  Серджо  Леоне  знятий  на  американському  ґрунті  і  про  Америку.  Мене  знову  можуть  запитати:  «Як?  А  як  же  фільм  «Одного  разу  в  Америці»?»  Це  фільм  не  про  Америку.  Це  фільм  про  Італію  та  італійців  –  спроба  дати  відповідь  на  запитання:  що  таке  мафія?  І  режисер  відповідає  –  мафія  це  те,  що  в  середині  нас.  Все  інше  в  цьому  фільмі  –  бутафорія,  театральний  маскарад.  Фільми  «Хороший,  поганий,  злий»  і  вся  ця  серія  фільмів  про  стрільця-блондина  теж  не  про  Америку  –  про  середземноморську  цивілізацію  і  місце  людини  в  ній.

«Одного  разу  на  Дикому  Заході»  -  це  спроба  відповісти  на  запитання,  що  таке  взагалі  феномен  американської  культури.  І  тут  випливає  просто  крамольна  думка  –  американська  культура  це  трансформована  ірландська  культура.  Америку  як  таку  створили  ірландці.  Звідти  корені  всіх  парадоксів  і  нелогічності,  кантрі  та  вільний  мандрівний  дух,  культура  пастухів  та  романтиків.

Фільм  наповнений  символами.  І  найголовніші  з  них  –  вода  та  колесо.  Символи  джерела  життя  та  вічності.  Навколо  них  крутиться  все  –  і  в  буквальному  і  в  переносному  змісті  цих  слів.  Першооснови,  що  визначають  буття.

Головні  елементи  кіномови  тут,  звичайно,  це  обличчя,  зняті  крупним  планом.  І  це  вдало  доповнено  просто  геніальною  музикою  Енніо  Морріконе  та  звуками  природи.  Спів  цикад  тут  говорить  більше  ніж  слова,  навіть  більше  ніж  постріли,  бо  вони  лише  спосіб  спілкування  людей,  а  не  знаки  буття.

І  тема  смерті  –  як  і  має  бути  у  вестернах  –  на  поверхні.  Для  героїв  смерть  це  абстракція.  Це  те,  що  не  стосується  до  життя  як  такого,  щось  неминуче,  а  значить  і  не  варте  обговорення  чи  страху.  Страшно  не  померти  –  страшно  вийти  з  цієї  гри,  виявитись  слабаком,  не  гідним  буття.  І  тут  ключем  звучить  фраза  –  побажання,  яке  краще  за  будь-які  інші  у  їхньому  вже  не  ілюзорному  світі:  «Нехай  тебе  застрелить  людина,  яка  вміє  добре  стріляти!»

(На  світлині  –  кадр  з  фільму.)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=346279
Рубрика: Лірика
дата надходження 25.06.2012
автор: Артур Сіренко